"Z
ziemi Indian"
Inne artykuły znajdziesz w archiwum
Kłopoty z indiańskim świętym
Juan Diego, pierwszy Indianin, którego Kościół katolicki ma uznać za świętego, na kanonizacyjnym wizerunku jest mało podobny do... siebie.
Wyniesienia na ołtarz Juana Diego ma dokonać 31 lipca br. papież Jan Paweł II podczas swej kolejnej pielgrzymki do Meksyku. Na uroczystość przygotowano nowy wizerunek świętego, zastępując ciemnolicego pastuszka z postrzępionym zarostem postacią o jasnej skórze i równo przyciętą brodą.
- To nie jest Juan Diego – powiedział Jose Lopez, rzeźbiarz zwiedzający bazylikę Matki Boskiej z Guadelupe. – To Juan Diego w ubraniu Hiszpana.
Przedstawiciele Kościoła meksykańskiego twierdzą, że wybrali portret nieznanego malarza w XVII wieku, by podkreślić pokorę i wiarę Juana, któremu w 1531 roku na wzgórzu Tepayac objawiła się Matka Boska.
Urażeni są także liczni wierni, którzy przyzwyczaili się do starego wizrunku ich ukochanego patrona. Noemi Gomez, której rodzina od trzech pokoleń żyje ze sprzedaży dewocjonaliów, powiedziała, że skoro Kościół chciał zmienić wizerunek Juana, to powinien pójść znacznie dalej.
- Powinien mieć kręcone włosy i nosić dżinsy – powiedziała.
Inni sprzedawcy dewocjonaliów są zadowoleni, gdyż obrazki i inne przedmioty z wizerunkiem świętego cieszą się dużym zainteresowaniem.
- Jako biznesman powiem, że sprzedajemy to, czego pragną klienci – stwierdził Jorge Elizalde – a niektórzy wolą Juana Diego z pełną brodą. Oczywiście żaden Indianin nie nosi takiej brody. Oni mają grube wargi, duże usta i szerokie nosy.
Postać Juana Diego do dziś wzbudza liczne kontrowersje. Znany pisarz meksykański Carlos Fuentes uważa, że objawienia te są zabiegiem, który miał ułatwić ewangelizację Nowego Świata. Inni nawet podają w wątpliwość istnienie samego Juana Diego. Zob. m.in. artykuł Marcina Żurka "Od zbrodni do świętości" (Tygodnik Powszechny, nr 15, 14 kwietnia 2002) oraz artykuł Artura Domosławskiego Jeśli Juana nie było... (Gazeta Wyborcza, 27-28 lipca 2002) oraz jego wywiad z ks. Manuelem Olimonem Nolasco Cristeros i rewolucja (tamże).
Skrypt CGI © 2000 Sylwester Czopek