TAWACIN nr 4[56], zima 2001

 

 

Jak to z nami jest

Dziś już prawdziwych Indian nie ma. Zostali w krainie naszych dziecięcych książek i filmów w czarno-białym telewizorze. Nie pozwalamy im dorosnąć. Chcemy, żeby ich pióropusze powiewały. Chcemy, żeby toczyli swe bitwy. Chcemy, żeby byli symbolem walki o wolność. Słowem - chcemy, żeby potulnie odgrywali rolę, jaką im narzuciliśmy, i posłusznie nosili kostium, w jaki ich wtłoczyliśmy. Bo tacy są nam potrzebni.

Nie pozwalamy im być sobą. Nie rozumiemy, dlaczego nie chcą już być Indianami z naszej krainy wyobraźni. Drażnią nas ich nowe przedsięwzięcia: udział w biznesie i polityce swych krajów. Są takie "nieindiańskie". Podejrzewamy ich o "zdradę" ideałów. Ale to nieprawda. My dzisiaj w Polsce też żyjemy inaczej niż nasi przodkowie sto-dwieście lat temu, a mimo to nie chcemy wracać do ich świata. To dlaczego współczesnym Indianom odmawiamy prawa do zmiany. Czemu chcemy, żeby nosili przepaski biodrowe, a nie garnitury.

Zastanawia mnie, jak to się dzieje, że człowiek zatrzymuje się w pewnym momencie swego życia i mówi: Stop! To jest to! Znalazłem! To jest wymarzona kraina dla mnie. Tutaj jestem u siebie, tutaj wszystko jest na swoim miejscu. To jest mój świat oswojony. Już więcej szukać nie muszę.

Otóż nie. Szukać trzeba zawsze. Myślałem, że z wiekiem będę się mniej dziwił. Nieprawda. Świat, życie ciągle mnie zaskakuje. Szukanie, dążenie (w języku Siuksów tawacin) jest istotą mego życia.


Okładka

Festiwal Tubylczy w Rancocas, 6-8 października 2001, organizowany przez Powhatan Renape Indians w rezerwacie Rankokas, fot. Andrzej J.R. Wala PAES/PATE
Opracowanie graficzne okładki i galerii: Mariusz Sołtysiak

 W tym numerze

Robić to, co umiemy najlepiej - wywiad z Russellem Meansem, legendarnym przywódcą AIM

Pisanie plemienia - Łukasz Krokoszyński analizuje obraz kultury Siuksów jako wytwór osób o niej piszących, część III: Struktury i opozycje - obraz wierzeń lakockich według Williama K. Powersa

O akulturacji Francuzów w XVII i XVIII-wiecznej Kanadzie - Anna Małgorzata Czyż omawia stosunek francuskich kolonistów do indiańskich kultur i ...kobiet

Francuzi i Abenakowie - w swym studium o polityce Pogranicza Olive Patricia Dickason stawia tezę, że dla Abenaków sojusz z Francuzami oznaczał wybór mniejszego zła

Kultury preinkaskie na terenie Tawantinsuyu - omawia Małgorzata Grabowska-Popow

Izolowane grupy tubylcze w regionie górnego biegu rzeki Purús - pierwsza część raportu Leva Michaela o ludach Mashco i Denos z Peru

Globalizacja lokalności - refleksje Waldemara Kuligowskiego o Konferencji Ludów Tubylczych w Panamie, w maju 2001

Niosący nadzieję - Ewa Sienkiewicz przybliża postać Roberta Mirabala, tegorocznego zdobywcę nagród muzycznych NAMMY

Z Ziemi Indian - serwis informacyjny obu Ameryk


Tawacin Galeria

Nie zapominają krzywd ani dobra. Ajmarowie z Boliwii, zdjęcia Stanisława Stachniewicz

Podziękowania: Chris Beier i Lev Michael, Cabeceras Aid Project; Matthew Rothschild, Editor, „The Progressive”

 

Powrót do spisu numerów archiwalnych